Hyvän patjan valinta

Hyvän yöunen edellytyksenä on hyvä patja. Patjan täytyy tukea riittävästi, myötäillä vartaloa ja pitää selkä suorana. Liian pehmeä patja kipeyttää selän helposti. Selällään nukkuva voi helpottaa univaikeuksia laittamalla tyynyn tai pari polvien alle. Kyljellään nukkuvalle polvien väliin asetettu tyyny voi tuoda rauhallisen unen. Uutta sänkyä ja patjaa ostettaessa kannattaa hyödyntää myyjien asiantuntemusta. Myös mukava tyyny ja sopivan lämmin peitto lisäävät nukkumismukavuutta ja sitä kautta parantavat unen laatua. Ihminen viettää jopa kolmasosan elämästään nukkuen, joten hyviin yöuniin kannattaa panostaa.

10 vinkkiä sopivan patjan valintaan

1.      Painon vaikutus

Eri ihmiset ovat eri painoisia. Patja valitaan oman painon mukaan. Tämä on hyvä huomioida myös silloin, kun nukutaan parisängyssä. Kummallakin voi olla omalle vartalotyypille sopiva patja.  Petauspatja voi olla joko koko sängyn levyinen, tai kummallakin omansa. Kevyellä ihmisellä liian kova patja saattaa painaa lantiota kyljellään nukkuessa, tai selällään nukkuessa patja ei tue alaselkää ollenkaan.

2.      Patjan täytyy tukea

Patjan täytyy olla omalle vartalotyypille riittävän tukeva, joustava ja paksu. Normaalille ihmiselle sopiva patjan paksuus on 10-15 cm. Myös patjan valinnassa kannattaa panostaa laatuun. Laadukas patja kestää kauemmin tukevana.

3.      Patjan täytyy muotoutua

Hyvä patja tukee vartaloa, nukkuu sitten selällään tai kyljellään. Patjan täytyy joustaa lantion ja olkapään kohdalta, mutta kuitenkin tukea vyötärön seudulta kylkimakuulla nukuttaessa. Lannerangan pitää säilyttää luonnollinen notko, jolloin lantiolla täytyy olla tilaa painua patjaan.

4.      Puolipehmeä patja

Useimmille ihmisille sopii puolipehmeä patja. Monesti puolipehmeällä patjalla nukuttaessa selkäoireet helpottavat. Kova patja sen sijaan voi pahentaa selkäoireita. Tässäkin tapauksessa kannattaa kuunnella kehoaan, toiset nukkuvat parhaiten ja kivuitta kovalla patjalla.

5.      Sopivat jouset

Tiheästi jousitettu patja sopii monesti parhaiten selkäoireiselle, koska tiheäjousinen patja tarjoaa joustavaa tukea juuri siihen kohtaan, kun on tarve. Selkäranka saa hyvin tukea ja nukkumismukavuus paranee. Hyvä nukkumisasento löytyy helpommin. On sanottu, että sopivasti jousitettu patja myös ehkäisee tuki- ja liikuntaelinsairauksia.

6.      Testaa ennen ostopäätöstä

Patja kannattaa aina testata rauhassa ennen ostopäätöstä. Myyjältä kannattaa kysellä vinkkejä siitä, mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Kannattaa myös huomioida se, että liian pehmeästä sängystä voi olla vaikea nousta. Iäkkäällä ihmisellä tämä voi olla myös turvallisuustekijä, ja ehkäistä kaatumista tai putoamista sängystä.

7.      Moottoroitu sänky

Moottoroitu sänky voi helpottaa selkäkipuja, koska siinä voi säätää selän asennon juuri itselleen sopivaksi. Sängyn toimintoja on helppo ohjailla kaukosäätimellä. Parisängyissä kummallakin puolella on omat yksilölliset säätömahdollisuudet. Halutessaan voi myös lukea kirjaa tai katsella tv:tä istuvassa tai puoli-istuvassa asennossa. Moottoroitu sänky on käytännössä sänkykehikko, jonka päällä on patja ja sijauspatja. Sängyn molempia päätyjä voi säätää erikseen, joten voi halutessaan vaikkapa nostaa jalat korkeammalle. Jalkopäädyn nostaminen auttaa esimerkiksi verenkierto-ongelmiin, sekä auttaa väsyneitä jalkoja.

8.      Riittävä vaihtoväli

Patjat ja tyynyt eivät kestä ikuisesti. Patja kannattaa vaihtaa uuteen viimeistään silloin, kun sängyssä nukkuminen alkaa tuntua epämukavalle. Mikäli patjassa näkee kuopan siinä kohtaa, jossa yleensä nukkuu, on jo kiire ostaa uusi patja vanhan tilalle. Tyynyt ja peitot kannattaa vaihtaa kerran vuodessa. Petauspatja kannattaa vaihtaa noin viiden vuoden välein. Sängyn riittävä vaihtoväli on noin 10-15 vuotta.

9.      Mittasuhteet

Hyvä sänky on riittävän leveä, jotta nukkuma-asennon saa helposti vaihdettua. Sängyn pitäisi olla myös sopivan korkea, jotta nukkumaan meno ja sängystä poistuminen on helppoa. Huoneen tila saattaa asettaa rajoituksia sängyn leveydelle. Paljon kääntyilevä voi nukkua paremmin leveässä sängyssä.

10. Pohja

Sängyn pohjan pitää tukea patjaa riittävästi. Patjan kuuluu joustaa, ei sängyn pohjan. Liian hatara pohja voi myös rikkoontua helposti. Sälepohja antaa patjan hengittää.