Viisi vinkkiä unirytmin parantamiseksi

Kello on pitkälti yli puolenyön, eikä uni meinaa millään tulla. Ajatukset pyörivät huolissa ja seuraavassa päivässä. Unettomuus vaivaa nykyisin ihmisiä yhä enemmän. Mikäli univaje jatkuu pitkään, vie se energiaa seuraavalta päivältä. Huonosti nukuttu yö kostautuu vetämättömänä olotilana. Myös aikuisille järjestetään unikouluja. Kannattaa myös selvittää onko unettomuuden taustalla terveydellinen syy, joka tarvitsee hoitoa, esimerkiksi uniapnea. Nukahtamisen helpottamiseksi voi kokeilla myös melatoniinivalmisteita. Tarvittaessa voi myös turvautua nukahtamis- tai unilääkkeisiin. Vakavampiin uniongelmiinkin on apua saatavilla. Unipäiväkirja Pidä aluksi kaksi viikkoa unipäiväkirjaa. Laske keskimääräinen nukkumisaikasi. Tämän jälkeen rajoita sängyssäoloaikaasi siten, että vietät sängyssä vain keskimääräisen nukkumisaikasi määrittämän ajan. Muista kuitenkin huolehtia siitä, ettet rajoita nukkumisaikaasi liikaa. Tarvitset vähintään viisi tuntia unta. Mieti myös sitä, huolehditko unen puutteesta liikaa? Ovatkohan odotuksesi realistiset nukkumisestasi? Keskity hyvin...

Lue lisää